همه چیز درباره انژکتور خودرو و نشانه های خرابی آن!
انژکتور که در ورودی سیلندر قرار دارد باید سوخت مورد نیاز را تنظیم و به سیلندر برساند.
انژکتور یا سیستم پاشش سوخت برای موتورهای دیزلی طراحی شده بود ولی امروزه در موتورهای بنزینی، دیزل، گاز سوز و دوگانه سوز به کار میرود. این قطعه وظیفه تنظیم و پاشش سوخت به درون سیلندر را به عهده دارد تا انرژی به احتراق تبدیل و سبب حرکت خودرو شود. انژکتور که یک قطعه مکانیکی-الکتریکی است باید در زمان مشخص سوخت مورد نیاز را به درون سیلندر تزریق کند. سوخت رسانی در خودروها قبلا توسط کاربراتور انجام میشد اما به دلیل استهلاک بالا و هدر رفتن سوخت، این نوع موتورها محبوبیت خود را از دست دادند و انژکتور جایگزین آن شد. انژکتور سوخت را مانند پور به درون سیلندر میپاشد و باعث میشود سوخت به طور کامل در محفظه احتراق قرار گیرد و از سوختن ناقص آن جلوگیری کند. این قطعه به طور مستقیم با کامپیوتر خودرو در ارتباط است و سوخت مورد نیاز را برای سیلندر تامین میکند همچنین سنسور اکسیژن نیز وظیفه دارد اکسیژن مورد نیاز را برای سوخت تنظیم کند. کم و زیاد شدن سوخت عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد؛ تزریق سوخت کم سبب ریپ زدن خودرو میشود و اگر میزان پاشش سوخت زیاد شود احتراق به درستی صورت نمیگیرد. ارتباط مستقیم انژکتور با کامپیوتر خودرو سبب میشود تا میزان پاشش سوخت به صورت استاندارد تنظیم شود.
انژکتور چه تفاوتی با کاربراتور دارد؟
در خودروهای قدیمی از کاربراتور به جای انژکتور استفاده میشد. یکی از دلایلی که سبب شد خودروها از انژکتور به جای کاربراتور استفاده کنند، تولید آلایندگیهای کمتر در سیستم انژکتور بود. انژکتور مصرف سوخت خودرو را کاهش میدهد و دچار خفگی نمیشود. دستیابی به استانداردهای آلودگی سوختی یکی از دلایلی بود که علاقه بسیاری از خودرو سازان را برانگیخت.
سیستم پاشش سوخت چگونه کار میکند؟
زمانی که دریچه هوا باز میشود، انژکتور براساس زمان بندی مشخصی باید سوخت را به درون سیلندر تزریق کند. پس از پاشش سوخت شمع جرق زده و باعث ایجاد احتراق هوای درون سیلندر میشود. زمانی که هوای درون سیلندر مشتعل میگرد، انرژی راهی برای خروج ندارد و سیلندر را وادار به حرکت میکند. سوق دادن سیلندر به سمت پایین سبب به حرکت در آمدن خودرو میشود. سوپاپ هوا پس از پایین رفتن سیلندر به جای خود برگشته و دریچه خروج دود باز میشود.
مهمترین اجزای تشکیل دهنده انژکتور
- پمپ بنزین فشار بالا
- لولههای سوخت
- تنظیم کننده
- نازل
- سنسورها
- سنسور اکسیژن
- سنسور تشخیص موقیعت درچه هوا
- سنسور دمای آب
- سنسور ولتاژ برق
- حسگر فشار دریچه هوا
- سنسور سرعت موتور
سیستم انژکتوری چه مزایایی دارد؟
- کاهش آلودگی هوا
- کاهش مصرف سوخت
- افزایش عمر موتور
- افزایش راندمان خودرو
- تاثیر نگرفتن از شرایط آب و هوایی
انواع سیستم انژکتور
- سیستم انژکتور یک نقطهای
- سیستم انژکتور چند نقطهای
- الکترومانیکی
- مکانیکی
- الکترونیکی
نشانههای خرابی انژکتور
- کاهش شتاب خودرو
- افزایش میزان آلایندگی
- افزایش مصرف سوخت
- شنیده شدن صداهای غیرعادی از خودرو
- کاهش قدرت موتور
- بد استارت خوردن خودرو
- اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن و کاهش عمر آن
- کاهش عمر کاتالیست خودرو و اختلال در عملکرد آن
- توقف ناگهانی خودرو
- تاخیر موتور هنگام دور گرفتن
یکی از مشکلات شایع در انژکتور ضعیف شدن قطعه الکترومغناطیس در افشانه الکترونیکی است. این قطعه پس از گذشت زمان ضعیف میشود و دیگر قادر به حرکت دادن سوزن نیست. برای تشخیص این مشکل باید از اهممتر استفاده شود.
شستشوی انژکتور خودرو
ناخالصیهای موجود در بنزین سبب ایجاد رسوب در انژکتور میشود و عملکرد صحیح آن را تحت ثاثیر قرار میدهد. برای شستوشوی انژکتور باید از فروشگاهها اسپری مخصوص آن را خریداری کرد. شستن این قطعه کار آسانی است و بدون مراجعه به تعمیرکار نیز میتوان این کار را انجام داد. یکی دیگر از راههای تمیز کردن انژکتور، ریختن مکمل درون باک بنزین است البته این روش مفید نیست و قدرت پاک کنندگی مکمل بسیار پایین است. در صورتی که پس از شستن انژکتور نشانههای خرابی آن همچنان پا بر جا باشد باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.
چه زمانی باید انژکتور خودرو را تعویض کنیم؟
اگر با شستوشوی انژکتور مشکل حل نشد باید آن را تعویض کنید که تشخیص آن با تعمیرکار است. زمانی که یکی از انژکتورها خراب شده باشد، ناگزیر باید تمام انژکتورها را تعویض کنید چراکه این قطعات به طور هماهنگ با یکدیگر کار میکنند و تعویض یکی از آنها ممکن است سبب اختلال در این هماهنگی شود.
نحوه شستن انژکتور خودرو
انژکتور قطعهای در سیلندر است که وظیفه تنظیم سوخت را به عهده دارد. به دلیل وجود ناخالصی در سوخت، سوزن این قطعه دچار گرفتگی میشود که سوخت رسانی مختل خواهد شد به همین سبب تمیز کردن انژکتور بنزین اهمیت بسیاری دارد تا عمل سوخت رسانی به درستی انجام شود.
انژکتور خودرو یک قطعه مکانیکی الکترونیکی است که به وسیله نازلها سوخت را به درون سیلندر میپاشد. این قطعه دستورات لازم را از کامپیوتر خودرو دریافت میکند و اگر سوزنهای این قطعه کثیف باشد سوخت رسانی به درستی انجام نمیشود و ممکن است سبب ریپ زدن خودرو و روشن نشدن آن شود. سادهترین راه برای تشخیص گرفتگی سوزنهای انژکتور استفاده از دستگاه دیاگ است اما با باز کردن این قطعه نیز میتوان گرفتگی را امتحان کرد.
تمیز کردن انژکتور بنزین
سبک رانندگی و کیفیت بنزین از مهمترین عوامل در تعیین زمان تمیز کردن انژکتور به شمار میرود. برخی ادعا میکنند که به ازای هر ۵۰ کیلومتر باید انژکتور خودرو را تمیز کرد که این زمان مشخص شده نسبی است و نمیتوان با قطعیت آن را درست دانست.
راههای تمیز کردن انژکتور خودرو
راههای تمیز کردن انژکتور خودرو با میزان گرفتگی آن ارتباط مستقیم دارد و اگر گرفتگی شدید یا در مراحل اولیه باشد، روشهای تمیز کردن آن متفاوت است.
راههای تمیز کردن انژکتور در مراحل اولیه گرفتگی
اگر گرفتگی انژکتور خودرو در مراحل اولیه باشد، استفاده از سیالات شستوشوی انژکتور مشکل را حل خواهد کرد. این شویندهها را باید در باک بنزین خودرو بریزید. شوینده ضعیف به درستی عمل نمیکند و محلولهای قوی نیز ممکن است به دلیل قدرت بالا آسیب زننده باشد. قبل از خرید محلول شستوشوی انژکتور حتما نسبت به قوی و ضعیف بودن آن تحقیق کنید و تا حد ممکن از شویندههای متوسط استفاده کنید. پیش از استفاده از محلول شستوشو حتما موارد نوشته شده روی آن را بخوانید و براساس دستوالعمل آن عمل کنید.
راههای تمیز کردن انژکتور خودرو در صورت گرفتگی شدید
مطمئنترین راه برای تمیز کردن انژکتور بنزین، جدا کردن آن است. برای شستوشوی انژکتور باز شده نیز از مواد شوینده خاصی استفاده میشود. زمانی که خودرو روشن است باید از تجهیزات خاصی که برای شستوشوی انژکتور است، استفاده کنید. این تجهیزات مواد شوینده را به سمت رسوبات هدایت میکند. پمپ بنزین باید در این شرایط غیر فعال باشد که برای این کار لازم است پمپ بنزین را غیر فعال یا یک لوله نعلی شکل نصب کنید تا بنزین به سمت باک حرکت کند. غیر فعال کردن پمپ بنزین خودرو ممکن است سبب ایجاد کد خطا در ای سی یو شود که پس از اتمام کار باید این خطا را پاک کرد. اگر گرفتگی انژکتور شدید باشد احتمالا کار شستوشوی آن زمان بر خواهد بود. در صورتی که رسوبات روی انژکتور با دستگاه شستوشوی انژکتور تمیز نشود باید آن را تعویض و انژکتور نو جایگزین کنید. برای اینکه اطمینان حاصل شود که انژکتور خودرو پس از تمیز شدن عملکرد بهتری دارد میتوانید تست کشش در حین رانندگی، تست آلایندگی و افت فشار انژکتور را انجام دهید.
چند نکته مهم درباره تمیز کردن انژکتور خودرو
- استفاده از مکملها به خودرو آسیب میزند و نباید به آنها اعتماد کاملی داشته باشید.
- دستگاه شستو شوی انژکتور گران قیمت است.
- اگر انژکتور خودرو دچار گرفتگی شدید باشد چیزی حدود یک ساعت زمان میخواهد تا به طور کامل تمیز شود.
- باز کردن انژکتور باید توسط یک فرد ماهر انجام شود.
- گاهی تعویض انژکتور صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تمیز کردن آن دارد.
- شستوشوی درجای انژکتور ممکن است به آن آسیب وارد کند.
- انژکتورهای تمیز آلایندگیهای خودرو را کاهش میدهند.
- شستوشوی انژکتور قدرت خودرو را بیشتر میکند.
- تمیز کردن سوزن انژکتور بنزین مصرف سوخت را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش میدهد.
نشانههای گرفتگی انژکتور خودرو
- کاهش راندمان موتور
- افزایش مصرف سوخت
- ریپ زدن خودرو
- احتراق ناقص
تمیز کردن انژکتور خودرو در سرویسهای دورهای خودرو انجام میشود اما کافی نیست و باید پس از مشاهده علایم و نشانههای گرفتگی انژکتور حتما نسبت به تمیز کردن آنها اقدام کرد. بهترین راه برای تمیز کردن انژکتور خودرو مراجعه به یک تعمیرکار ماهر است چراکه شستن درجا و غیر اصولی آن میتواند سبب آسیب به انژکتورها شود و از سویی دیگر استفاده از مکملهای شستوشو چندان توصیه نمیشود.
منبع: khodro45.com