ترمز EBD، نیروی ترمز را به ‌میزان وزن وارد شده به هر یک از چرخ‌های خودرو به اندازه یکسان تقسیم می‌کند و باعث کنترل آسان‌تر خودرو برای راننده می‌شود.

به طور طبیعی یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو که سلامت راننده و سرنشینان آن را تضمین می‌کند سیستم ترمز است. پس باید بدانید به همان میزان که شتاب‌گیری یک خودرو مهم است، توان خودرو برای اعمال نیروی مخالف به‌جهت ایستادن نیز مهم  تلقی می‌شود.

از این رو سیستم‌های ترمزگیری که در ابتدا روی خودروها قرار می‌گرفت؛ بسیار ساده بوده و در شرایط متفاوت جاده‌ای واکنش یکسانی را نشان می‌داد اما خودروهای امروزی به تکنولوژی‌های پرکاربردی در زمینه ترمزگیری مجهز بوده و از سیستم‌های ترمزگیری کمکی فراوانی بهره می‌برند.

در واقع با افزایش سرعت و شتاب خودروها نیاز به کنترل و توقف خودرو در شرایط مختلف بیشتر حس شد. همین امر سبب شد تا سیستم‌های ترمزگیری مختلفی در این زمینه ظهور کند که یکی از این سیستم‌ها، سیستم ترمز EBD است.

در ادامه عملکرد و نحوی کار سیستم ترمزگیری  EBDتشریح شده است.

این سیستم کمکی که نام آن مخفف عبارت Electronic Brake force Distribution  است؛ نیروی ترمز را به ‌تناسب وزن وارد شده به هر چرخ بین چرخ‌ها تقسیم کرده و با این کار کنترل خودرو برای راننده را آسان‌تر می‌کند.

سیستم ترمز EBD بر روی سیستم ترمز ABS نصب شده و تنها خودروهایی که به سیستم ترمز ABS مجهز باشند می‌توانند از این سیستم کمکی ترمزگیری برخوردار شوند. در واقع EBD یا همان سیستم تقسیم‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز یک نرم‌افزار در حافظه ABS دارد که کمک می‌کند در شرایط جاده‌ای متفاوت هر چرخ به تنهایی کنترل شده تا تغییر جهتی در خودرو صورت نپذیرد. نتیجه این اتفاق اصطکاک کمتر چرخ‌ها و حرکت خودرو در مسیر تعادل است.

نحوی عملکرد سیستم ترمزگیری  EBD

در حالت ایده‌آل هر چرخی از خودرو که وزن بیشتری را تحمل می‌کند برای توقف، نیروی بیشتری می‌طلبد. در اکثر خودروها به‌صورت پیش‌فرض چرخ‌های جلویی به‌دلیل وجود موتور و گیربکس وزن بیشتری را تحمل کرده و در همین راستا نیز نیروی ترمز بیشتر را نیازمند هستند. البته این وضعیت برای شرایطی است که غیر از راننده شخص دیگری در خودرو وجود نداشته باشد و خودرو وزن بار را تحمل نکند.

با اضافه شدن بار و 3 مسافر به صندلی‌های عقبی خودرو، وزنی که چرخ‌های عقبی تحمل می‌کنند بیشتر از چرخ‌های جلویی بوده و طبیعی است که چرخ‌های عقبی برای ایستادن خواهان نیروی بیشتری باشند. در این شرایط سیستم ترمزگیری EBD کمک‌کننده خواهد بود. در واقع نبود سیستم EBD سبب می‌شود که نیروی ترمز یکسان بین چرخ‌ها تقسیم شده و در نتیجه تعدادی از چرخ‌ها با کمبود نیروی ترمز مواجه شده و طول خط ترمز آن‌ها افزایش یابد. از طرف دیگر نیز نیروی ترمز اضافی بر روی چرخ‌هایی که وزن کمتری‌ دارند هدر رفته و حتی ممکن است سبب قفل شدن آن‌ها شود.

برای درک بهتر موضوع تصور کنید که یک خودرو سواری دیفرانسیل جلو را رانندگی می‌کنید که چرخ‌های جلو آن سهم بیشتری از نیروی ترمز را می‌طلبند. در هنگام ترمزگیری با این خودرو اگر نیروی ترمز یکسانی برای چرخ‌های جلو و عقب فرستاده شود، چرخ‌های عقب که فشار کمتری را تحمل می‌کنند، قفل خواهند شد و شما اختیار خودرو را از دست خواهید داد و خودرو شروع به چرخیدن می‌کند. در این حالت با کمک سیستم ترمزگیری EBD نیروی بیشتری به چرخ‌های جلو منتقل شده و خودرو در حالت تعادل باقی می‌ماند.

به‌طورکلی EBD به‌عنوان یک زیر سیستم برای سیستم ترمزگیری ABS این وظیفه را به‌ عهده دارد که ثبات رانندگی را افزایش داده و نیروی حاصل از فشار دادن پدال ترمز را با تناسب به چرخ‌های جلو، عقب، چپ و راست منتقل کند.

 

کاربرد سیستم ترمزگیری  EBD

 هنگام کم بودن وزن خودرو و یا وجود بار اضافه در آن

یکی از مواردی که استفاده از سیستم ترمزگیری EBD را ضروری می‌کند، هنگام کم بودن وزن خودرو و یا وجود بار اضافه در آن است. بهره‌مندی خودروهای باری، کامیون‌ها و وانت‌ها از سیستم ترمز EBD بسیار حائز اهمیت است چرا که چینش بار و وزن سنگین آن می‌تواند بر مسیر توقف خودرو تاثیر بالایی گذارد. خودروهای باری و حتی سواری‌ای که از سیستم ترمز EBD استفاده می‌کنند در طی سیکل ترمزگیری مسافت کمتری را طی می‌کنند.

همان‌طورکه پیش از این نیاز بیان کردیم در هنگام نبود بار و حرکت خودرو در یک مسیر مستقیم هم سیستم ترمزگیری EBD بسیار مفید واقع خواهد شد. در این شرایط به‌دلیل قرارگیری موتور، گیربکس و تجهیزات خودرو در قسمت جلویی وزن بیشتری روی چرخ‌های جلو قرار گرفته و همین امر نیز سبب می‌شود که چرخ‌های جلویی در هنگام ترمزگیری خواهان نیروی بیشتری باشند.

هنگام حرکت در پیچ‌ها

کاربرد دیگر سیستم ترمز EBD در جهت حفظ پایداری خودرو در پیچ‌ها است. از آنجا که در پیچ نیروی وارده به هر چرخ به‌علت نیروی گریز از مرکز متفاوت است نیروی ترمز مورد نیاز آن نیز متفاوت است. در پیچ‌ها چرخ‌های بیرونی سرعت دورانی بالاتری نسبت‌به چرخ‌های درونی داشته و در نتیجه برای ایستادن نیروی بیشتری را نیز می‌طلبند. در این شرایط اگر راننده اقدام به ترمزگیری کند نیروی ترمز خودرو با کمک سیستم هوشمند EBD به‌صورت متفاوت به هر چرخ اختصاص می‌یابد و این امر کنترل بیشتر راننده بر روی خودرو را به دنبال دارد.

هنگام حرکت روی مسیر‌های لغزنده و جاده‌های دارای برف و یخ

هنگام حرکت روی مسیر‌های لغزنده و جاده‌های دارای برف و یخ نیز سیستم ترمزگیری EBD بسیار کارآمد خواهد بود. در حالت عادی چرخ‌ها اصطکاک یکسانی نسبت‌به یکدیگر با سطح آسفالت دارند اما اگر چرخی بر روی برف و یا یخ قرار گرفته باشد چون اصطکاک کمتری با سطح جاده دارد نیروی ترمز کمتری را نیز می‌طلبد. در این حالت اگر نیروی ترمز یکسانی به تمامی چرخ‌ها وارد شود چرخی که روی مسیر لغزنده و یا برف و یخ قرار دارد قفل می‌کند. این اتفاق سبب می‌شود که خودرو از مسیر خود منحرف شده و از جاده خارج شود. سیستم EBD‌ در این حالت به کار آمده و کمک می‌کند که با توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‌ها عمل ترمزگیری به بهترین نحو ممکن خود رخ دهد.

با توجه به تمامی توضیحات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که EBD‌ به‌عنوان یک سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز برای خودروهای امروزی بسیار حائز اهمیت است. به‌خصوص اگر خودروهای مذکور به‌ جهت حمل بار مورد استفاده قرار گرفته و یا در شرایط جاده‌ای خاص از آن‌ها استفاده شود.

 

منبع: khodro45.com