در هنگام ترمز گرفتن بعضی مواقع صداهایی از چرخ شنیده می شود. این صداها می تواند عادی باشد و یا در برخی موارد غیر عادی باشد. ولی در هر حال شما پس از شنیدن صدای ناهنجار از لنت ترمز باید سیستم ترمز چرخها را به یک متخصص ترمز نشان دهید. پس از رفع عیب با خیال راحت رانندگی کرده و از ترمز در مواقع ضروری استفاده کنید. دلایل ایجاد صدا یا سوت کشیدن ترمز می توانند زیاد باشند که چند مورد اصلی را بررسی کرده و راهکار بر طرف کردن آن را ارائه می کنیم.

۱:تمام شدن لنت ها:

یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز در موقع ترمز گیری، تمام شدن لنت است. در این زمان لنت به انتهای خود رسیده و با برخورد آهن لنت با دیسک ترمز صدای ناهنجار سوت و یا خرخر شنیده می شود. در این زمان باید سریع لنت خودرو تعویض شود، تا دیسک چرخ خراب نشود و خط دار و لبه دار نشود. اما چطور بفهمیم که لنت تمام شده است؟ چند راه برای اینکه بفهمیم لنت های ترمز تمام شده اند وجود دارد.

 

۱:روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر:

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز
چراغ اخطار ترمز

این چراغ به دلایل زیرروشن می شود:

الف:بالا بودن ترمز دستی یا خراب بودن سوییچ انتهای تفنگی ترمز دستی:

ب:پایین آمدن سطح روغن ترمز:

پایین بودن سطح روغن ترمز دلایل مختلفی دارد که تمام شدن لنت و نشتی روغن از دلایل عمده آن هستند. دلایل پایین آمدن سطح روغن ترمز حتما باید بررسی شود و سریعا رفع شود.

ج:تمام شدن لنت ترمز:

بعضی از خوردروها مجهز به سیستم هشدار دهنده تمام شدن لنت ترمز در پشت آمپر هستند. در مورد روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر موارد ب و ج نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز هستند که پس از بررسی و بازدید لنت، اقدام به تعویض آن میکنیم. در مورد الف هم باید سوییچ انتهای تفنگی ترمز دستی تعویض شود.

 

۲:بازدید چشمی:

چرخ های خودرو را هر ماه و یا هر ۱۰هزار کیلومتر یک بار کاملا باز کرده و لنت ها و بلبرینگ ها را بازدید کنیم. اگر در هنگام بازدید ماهیانه چرخ ها متوجه شدیم که بیش از ۷۰درصد لنت ها خورده و تمام شده است، اقدام به تعویض آنها می کنیم. در عکس پایین رنگ قرمز نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز است (نیاز به تعویض فوری) و رنگ زرد (شکل وسط در عکس پایین)علامت هشدار و یا روی مرز بودن را نشان می دهد. رنگ سبز نشانه سالم بودن لنت است و لنت نیازی به تعویض ندارد.

میزان باقیمانده لنت در حالتهای مختلف

۳:صدای خر خرلنت :

در لنت هایی که سیم اتصال ندارند و نشانه تمام شدن شان یک تکه اهن فلزی است که در لبه لنت قرار دارد. وقتی لنت به لبه این آهن می رسد در هنگام ترمز گرفتن این آهن با دیسک برخورد می کند و صدای خرخر می دهد که نشانه تمام شدن لنت می باشد. در این هنگام برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت و خراب شدن دیسک ترمز، اقدام به تعویض آن می کنیم.

 

۲: کیفیت بد لنت ها که در هنگام اصطکاک با دیسک تولید صدا می کنند.

در بعضی از لنت ها مقدار فلز داخل مواد لنت زیاد است و یا از ترکیب مناسب و استاندارد و با کیفیت استفاده نمی کنند. در هنگام نصب این لنت های ترمز و ترمز گرفتن با آنها، سوت کشیدن لنت ترمز اتفاق می افتد. این مورد فقط با تعویض لنت بر طرف می شود.

۳: وجود خط در روی دیسک های ترمز:

دیسک ترمز خط دار هم می تواند باعث سوت کشیدن لنت ترمز شود. مخصوصاً  در هنگامی که لنت کهنه را با لنت نو تعویض می کنیم، در هنگام ترمز گرفتن، لنت سوت می کشد. در این هنگام تماس کامل سطح لنت با دیسک چرخ اتفاق نمی افتد و لنت موقع ترمز گرفتن سوت می کشد. در این مورد فقط باید دیسک چرخ را با دیسک نو جایگزین کرد و از تراشیدن آن خود داری کرد.

 

۴: داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت:

این اتفاق در زمانی می افتد که خیلی از ترمز استفاده می کنیم. مانند حرکت در ترافیک های شدید و یا حرکت در نقاط شیب دار و سرازیری ها. این مورد معمولا با کمی استراحت دادن به سیستم ترمز وخنک شدن لنت و دیسک ترمز برطرف می شود. زیرا در هنگام داغ شدن گیرایی لنت ترمز کاهش پیدا میکند و ترمز ضعیف شده و احتمال خطر بالاتر می رود.

 

۵: لبه دار شدن دیسک و سوت کشیدن لنت:

لبه دار شدن دیسک ترمز هم یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است. مخصوصا اگر لنت ترمز نو باشد. علت آن هم این است که لنت به طور کامل روی دیسک ترمز قرار نمی گیرد. لنت در این زمان به حالت  زاویه دار روی دیسک ترمز قرار می گیرد. علت لبه دار شدن دیسک کیفیت بد و استاندارد نبودن  لنت های ترمز قبلی و یا تمام شدن طول عمر ذیسک چرخ می باشد. دیسک چرخ لبه دار باید تعویض شود، تا مشکل حل شود. لطفا از تراشیدن دیسک چرخ خودداری کنید.

 

تاثیر مستقیم دیسک لبه دار و سایش ناهمگون لنت

۶: لنت به طور کامل بر روی دیسک قرار نمی گیرد:

دلایل اصلی این ایراد سه مورد است که به ترتیب در ذیل آورده می شود:

الف: استاندارد نبودن لنت ترمز

ب:ایراد در کالیپر ترمز

ج: نصب غیر اصولی و نادرست لنت ترمز

معمولا این مورد در هنگام جابجایی لنت های قدیمی با لنت نو اتفاق می افتد و باید قبل از صدمه زدن به سیستم ترمز و ایجاد خطر این مشکل بر طرف شود. اگر ایراد در کالیپر باشد با سرویس کردن کالیپر و  پخ زدن گوشه های لنت صدا بر طرف می شود. اگر لنت ها درست نصب نشده باشند باید دوباره و به صورت صحیح نصب شوند. اگر لنت ها استاندارد نباشند، باید تعویض شده و با لنت استاندارد جایگزین شوند.

۷:آسیب دیدن فنر لنت ها و سوت کشیدن لنت:

یکی دیگر از دلایل سوت کشیدن لنت، وقتی است که فنر لنت که نگهدارنده لنت هست آسیب می بیند و خراب می شود. به علت خرابی فنر ونگهدارند های لنت، لنت ها در جایگاه خود در روی کالیپر به درستی قرار نمیگیرند و در موقع ترمز گرفتن لنت ها جابجا شده و ایجاد صدا و سوت می کنند. در این مورد هم باید با تعویض فنر و نصب مجدد لنت ایراد را برطرف کرد.

۸:شیشه ای شدن دیسک ترمز و سوت کشیدن لنت:

وقتی دیسک ترمز شیشه ای و به اصطلاح صابونی می شود ترمز گیری به درستی صورت نمی گیرد. در این زمان صدای سوت پس از ترمز گرفتن شنیده می شود. در این مورد باید با سمباده سطح دیسک را به صورت زبر در اورد و اگر ایراد بر طرف نشد دیسک چرخ را تعویض نمود.

۹:شیشه ای شدن سطح لنت ترمز و سوت کشیدن لنت:

این مورد هم به چند دلیل اتفاق می افتد، یکی از ذلایل به خاطر کیفیت بد لنت ها و فرمولاسیون بد لنت ترمز و یا داغ شدن زیاد و متوالی لنت ها و فاسد شدن فرمولاسیون لنت اتفاق می افتد. این مورد را با تعویض لنت بر طرف می کنیم.

 ۱۰:جدا شدن گوشته لنت از روی اهن لنت:

اگر در هنگام اتصال گوشته به اهن لنت از چسب نامناسب و بی کیفیت و یا حرارت نامناسب استفاده شود این اتفاق می افتد. وقتی این اتفاق می افتد گوشته لنت از آهن لنت جدا می شود. در هنگام ترمز گیری به علت لرزش زیاد بین لنت و آهن لنت و ارتعاش بیش از حد صدای سوت در هنگام ترمز گرفتن به گوش می رسد. این مورد خیلی خطر ناک است و لنت ترمز باید تعویض شود.

۱۱:درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز و گیرپاژ کالیپرها و سوت کشیدن لنت:

در اثر فشار بوستر ترمز و فشار پیستون ترمز داخل کالیپر ترمز، لنت های ترمز با دیسک چرخ درگیر می شوند. در این زمان شتاب منفی باعث توقف خودرو می شود. اگر لوازم لاستیکی ترمز که روی پیستون ها قرار دارند خراب شوند، و یا بوش های کالیپر سفت شده و یا اصطلاحا گیر پاژ کنند، لنت ها با دیسک ترمز دائم درگیر می شوند و در حال حرکت هم از همدیگر جدا نمی شوند، در نتیجه لنت های ترمز و دیسک بیش از اندازه گرم می شود و به سرعت فرسوده می شوند. درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک در حال حرکت باعث سوت کشیدن لنت دائمی خودرو در حال حرکت می شود. در این مورد فقط باید کالیپر سرویس شود و لوازم لاستیکی آن تعویض شوند و بوش ها و پیچ ها روان شوند و گریس کاری شوند.

ترفنهای شرکت های لنت سازی برای کاهش سوت کشیدن لنت ها:

پخ زدن یا چمفر(chamfer):

در ابتدای تعویض لنت نو با کهنه تا چند ساعتی که لنت با دیسک مچ یا هماهنگ بشوند احتمال سوت کشیدن وجود دارد. در این زمان ترمز گیری اندکی کاهش پیدا می کند. کالیپر شاید نتواند تمام سطح لنت ترمز را در زمان ترمز گیری به دیسک ترمز خودرو بچسباند. در این هنگام فشار پیستون کالیپر کمتر به حاشیه لنت ترمز وارد می شود(مخصوصا زمانی که لنت نو باشد)که این مسئله باعث سوت کشیدن لنت می شود. پخ زدن باعث توزیع مناسب و بهتر فشار بر روی لنت می شود.

شیار وسط لنت یا اسلاتslot:

شیار زدن وسط لنت باعث خروج گرد وغبار و گاز های لنت در زمان ترمز گرفتن می شود. این تکنیک ارتعاشات و نویز و سوت لنت را کاهش می دهد.

ورقه های پشت لنت shim:

این صفحه های چند لایه در جذب صداها و ارتعاش تولید شده از لنت نقش دارند. این صفحات در پشت لنت قرار می گیرند و همانند بالشتک عمل میکنند.
این شیم ها ارتعاشات بین لنت و کالیپر و در نهایت نویز و سوت لنت را کاهش می دهند.

آهن های جدید لنت NRS:

تکنولوژی NRSیکی از جدیدترین تکنولوژی ها در تولید لنت است. این تکنولوژی باعث چسبیده شدن خیلی قوی مواد لنت به آهن لنت می شود. تکنولوژی NRS باعث می شود لنت تا آخر استفاده شود. در لنت های قدیمی مواد لنت از روی آهن کنده می شوند و سوت و جیغ در این لنت ها می کشند. این تکنولوژی در لنت های الیگ و MHCO در ایران استفاده شده اند.

برجسته و راه راه کردن پشت لنت:

این کار ارتعاشات بین آهن لنت و کالیپر را گرفته و مانع نویز و سوت کشیدن لنت می شود.

نا مسطح بودن روی لنت ابزاری برای کاهش سوت کشیدن لنت:

بعضی از شرکتها روی لنت را نا مسطح می کنند تا مانع نویز و سوت کشیدن لنت شوند.

 

ترفند های مکانیکهابرای کاهش سوت کشیدن لنت:

گریس زدن پشت لنت:

مانند روغن زدن مانع ارتعاش بین آهن لنت و کالیپر می شود و نویز و سوت را کاهش می دهد.

روغن زدن پشت لنت:

مانع ارتعاش بین لنت و کالیپر می شود و نویز و سوت را کاهش می دهد.

سمباده زدن روی لنت:

لنت هایی که سوت می کشند را از داخل کالیپر در آورده و سمباده زبر می زنند. با این کار حالت شیشه ای شدن لنت از بین می رود. لنت را دوباره در محل خود نصب می کنند تا سوت کشیدن آن از بین برود.